• Föreningen Sofia

Internationella projekt!

Föreningen SOFIA är ett paraply för en mångfald projektgrupper i Sverige. Med inspiration ur antroposofin arbetar vi med internationellt utvecklingssamarbete tillsammans med lokala organisationer världen över och i Sverige.

• slide02

Föreningen Sofia

• Föreningen Sofia

Internationella projekt!

Svenska skolbarn får uppleva hur det är att vara skolbarn i Kenya - Trio Mila Zetu besöker många skolor!

Kenyansk Trio Mila Zetu besöker Sverige mellan 14 och 29 November för att träffa elever runt om i landet och väcka medvetenhet om fattigdom genom musik och samtal. Trion består av tre kenyanska lärare som sjunger flerstämmigt, dansar och spelar traditionella afrikanska instrument med en repertoar från många olika stammar i Kenya, Masai, Pokomo, Luo, Kamba och modern afrikansk musik. Initiativen kom från projektgruppen Humane School från Kenya och är ett samarbete med föreningen SOFIA.

Mr. Komora, Mr. Mutua och Mr. Lawrence är lärare från Rudolf Steiner School Mbagathi i Nairobi: Musikerna kommer också för att berätta om the Humane School i Sirende, Kenya. Där ger man barnen gratis skolgång genom insamlade medel från Sverige.

De kommer att hålla workshops och konserter i olika skolor där de blandar musik, dans och berättelser från barnens vardag på Humane School. Med hjälp av några enkla illustrationer och konkreta exempel beskriver de hur dessa barn lever. Intentionen är att ge en bild av fattigdom för elever i Sverige som kanske aldrig har fått uppleva eller diskutera det. De kommer till exempel att berätta om hur barnen skapar leksaker ur skräp: ”Sist jag var i Sirende, lekte barnen med en boll gjort av plastpåsar” säger Anja Carlsson, projektledare för The Humane School och Waldorflärare på Örjanskolan.

Musiken och dansen är en hjälp för att komma närmare den kenyanska kulturen och verkligheten. Komora är mästertrummare, Lawrence spelar urutu, och Mutua är musiklärare och klasslärare. De har lång erfarenhet att undervisa barn och ungdomar.

Trion Mila Zetu kommer att besöka skolor i Järna, Gnesta, Stockholm och Delsbo. Syftet med besöket är att ge svenska elever möjlighet att möta en annan kultur och få större intresse för globala frågor. ”Det är viktigt för eleverna att få kontakt med folk från andra delar av världen och inte känna sig så isolerade ute i skogen i Hälsingland.” säger Viveka Sjögren, lärare från Delsbo Waldorfskola.

Mila Zetus Schema:

14 – 18 November: Örjanskolan, Järna

16 November: Mikaelgården, Järna

17 November: Mariaskolan, Järna

18 November: Vårdinge folkhögskola

21 November: Delsbo Waldorfskola

23 November: Gnesta Waldorfskola

28 November: Martinskolan, Stockholm

Öppet för publiken:

19 November: Konsert på Julbasar Örjanskolan, kl. 16

20 November: Öppet workshop i samband med Afrikaseminariet på eurytmi salen i den blåa huset, Kulturcentrum Järna 25,

kl. 11.00 - 11.45, sedan samtal med båda Trio Mila Zetu och Sydafrika projektgrupp. Drop-in! Workshopen är gratis! Se nedan!

Afrikaseminarium, Söndag 20/11

11 till 11.45.

Uppvärmning – afrikansk sång- och dansworkshop med våra kenyanska besökare, Trio Mila Zetu.

12.30 till ca 14.30

Välkommen till det andra tillfället i seminarieserien om Afrikas utmaningar. Öppet för alla som är intresserade av att lära sig mer om internationella utvecklingsfrågor med fokus på Afrika och man behöver inte ha varit med på första tillfället för att delta. Vi utgår från ett studiematerial, e-boken “African Challenges and Europe’s Responsibility” av Pär Granstedt m.fl. och till detta tillfälle behandlas kapitel 3-4 med fokus på den koloniala tiden. Vill man hellre läsa på svenska finns en tidigare upplaga i vanlig bokform, som har titeln ”Den trebenta pallen”. Samtal sker via Skype med en studiegrupp i Sydafrika. Till denna gång har vi också tre gäster från Kenya som är på besök i Sverige.

Plats: SOFIA:s kansli (Beras-huset) Ytterjärna

Seminarieserien genomförs i samverkan mellan Trialog Tankesmedja, Föreningen SOFIA, Waldorffederationen i Sverige, samt Novalis Ubuntu Institute i Sydafrika.

Möte om Framtid för Föreningen SOFIA

När jag började i januari ställde jag mig frågor om hur Föreningen SOFIA är kopplad till den antroposofiska rörelsen. Hur ser det ut i de olika initiativen? Var finner vi den antroposofiska rörelsen? Jag har just kommit hem från 4 dagar i Dornach där Antroposofiska Sällskapet bjöd in till dialogmöte med frågan – hur ska vi vara aktiva i världen idag med öppna hjärtan? Det finns alltså frågor i rörelsen också. Samtidig ser jag hur vi är kopplade till den kunskap som finns inom våra områden miljö/jordbruk, pedagogik och vård/hälsa.

Jag ställde mig också frågor kring begreppet bistånd. Har vi mer som vi ska dela med oss av? Är det en jämlik relation? Under våren uppmärksammande jag att bistånd inte längre används. Vi fick en minister för internationella utvecklingssamarbeten. Det visar på ett jämlikt partnerskap.

Föreningen SOFIA har beskrivit sig som ett paraply för initiativ av olika slag. I förberedelsearbetet för att bli programorganisation till Forum Syd, som står för ca 75% av finaniseringen, har det blivit tydligt att vi behöver ha en klar riktning. Vi behöver veta vad vi står för och vart vi vill.

I detta verksamhetsråd ska vi arbeta med följande frågor:

· Vad behöver världen idag?

· Vad kan Föreningen SOFIA bidra med?

· Hur bidrar antroposofi till detta?

· Hur vill vi samarbeta?