• Föreningen Sofia

Internationella projekt!

Föreningen SOFIA är ett paraply för en mångfald projektgrupper i Sverige. Med inspiration ur antroposofin arbetar vi med internationellt utvecklingssamarbete tillsammans med lokala organisationer världen över och i Sverige.

• slide02

Föreningen Sofia

• Föreningen Sofia

Seminarieserie - Afrikas utmaningar och Europas ansvar

Under våren fortsätter vi vår nord-syd-dialog, i samarbete med Trialog tankesmedja, Waldorfskolefederationen och Novalis Ubuntu Institute i Kapstaden, ett videosamtal mellan Stockholm/Järna och Kapstaden

Ett inledande möte hölls i Ytterjärna och Kapstaden 2/10. Den 20/11 kl hade vi ett möte med deltagande också från Kenyanska besökande i Järna, i dialog med Novalisinstitutet via videolänk. Samtalet handlade mycket om kolonialismens betydelse för dagens utmaningar i Afrika.

Sem 20 nov

Titta på videoinspelningar från de två första seminarierna här:

Första seminariet - 2 oktober

Andra seminariet - 20 november

Seminarier under våren 2017:

Söndag 19/3 e.m. Kulturcentrum Järna. Nationsbygge i Afrika, svårigheter och framgångar

Onsdag 26/4. Waldorflärarhögskolan i Stockholm. Vägen mot ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.

Onsdag 10/5. Waldorflärarhögskolan i Stockholm. Afrika i världen – med sikte på framtiden.

Nyhetsbrev december 2016

Hej SOFIA-vänner!
Nu lackar det mot jul och nyår. Här kommer vårt sista nyhetsbrev 2016.

• Verksamhetsledningen berättar om
---- projekt,
---- praktikantverksamheten och
---- information och kansli.
• Tomas Fogelqvist berättar om projektet i Sydafrika
• Rapport från vårt fina musikaliska besök från Kenya

Vi önskar er alla ett Gott Nytt År och Tackar för 2016!

Svenska skolbarn får uppleva hur det är att vara skolbarn i Kenya - Trio Mila Zetu besöker många skolor!

Kenyansk Trio Mila Zetu besöker Sverige mellan 14 och 29 November för att träffa elever runt om i landet och väcka medvetenhet om fattigdom genom musik och samtal. Trion består av tre kenyanska lärare som sjunger flerstämmigt, dansar och spelar traditionella afrikanska instrument med en repertoar från många olika stammar i Kenya, Masai, Pokomo, Luo, Kamba och modern afrikansk musik. Initiativen kom från projektgruppen Humane School från Kenya och är ett samarbete med föreningen SOFIA.

Mr. Komora, Mr. Mutua och Mr. Lawrence är lärare från Rudolf Steiner School Mbagathi i Nairobi: Musikerna kommer också för att berätta om the Humane School i Sirende, Kenya. Där ger man barnen gratis skolgång genom insamlade medel från Sverige.