• Föreningen Sofia

Internationella projekt!

Föreningen SOFIA är ett paraply för en mångfald projektgrupper i Sverige. Med inspiration ur antroposofin arbetar vi med internationellt utvecklingssamarbete tillsammans med lokala organisationer världen över och i Sverige.

• slide02

Föreningen Sofia

• Föreningen Sofia

Nyhetsbrev december 2016

Hej SOFIA-vänner!
Nu lackar det mot jul och nyår. Här kommer vårt sista nyhetsbrev 2016.

• Verksamhetsledningen berättar om
---- projekt,
---- praktikantverksamheten och
---- information och kansli.
• Tomas Fogelqvist berättar om projektet i Sydafrika
• Rapport från vårt fina musikaliska besök från Kenya

Vi önskar er alla ett Gott Nytt År och Tackar för 2016!

Svenska skolbarn får uppleva hur det är att vara skolbarn i Kenya - Trio Mila Zetu besöker många skolor!

Kenyansk Trio Mila Zetu besöker Sverige mellan 14 och 29 November för att träffa elever runt om i landet och väcka medvetenhet om fattigdom genom musik och samtal. Trion består av tre kenyanska lärare som sjunger flerstämmigt, dansar och spelar traditionella afrikanska instrument med en repertoar från många olika stammar i Kenya, Masai, Pokomo, Luo, Kamba och modern afrikansk musik. Initiativen kom från projektgruppen Humane School från Kenya och är ett samarbete med föreningen SOFIA.

Mr. Komora, Mr. Mutua och Mr. Lawrence är lärare från Rudolf Steiner School Mbagathi i Nairobi: Musikerna kommer också för att berätta om the Humane School i Sirende, Kenya. Där ger man barnen gratis skolgång genom insamlade medel från Sverige.

Afrikaseminarium, Söndag 20/11

11 till 11.45.

Uppvärmning – afrikansk sång- och dansworkshop med våra kenyanska besökare, Trio Mila Zetu.

12.30 till ca 14.30

Välkommen till det andra tillfället i seminarieserien om Afrikas utmaningar. Öppet för alla som är intresserade av att lära sig mer om internationella utvecklingsfrågor med fokus på Afrika och man behöver inte ha varit med på första tillfället för att delta. Vi utgår från ett studiematerial, e-boken “African Challenges and Europe’s Responsibility” av Pär Granstedt m.fl. och till detta tillfälle behandlas kapitel 3-4 med fokus på den koloniala tiden. Vill man hellre läsa på svenska finns en tidigare upplaga i vanlig bokform, som har titeln ”Den trebenta pallen”. Samtal sker via Skype med en studiegrupp i Sydafrika. Till denna gång har vi också tre gäster från Kenya som är på besök i Sverige.

Plats: SOFIA:s kansli (Beras-huset) Ytterjärna

Seminarieserien genomförs i samverkan mellan Trialog Tankesmedja, Föreningen SOFIA, Waldorffederationen i Sverige, samt Novalis Ubuntu Institute i Sydafrika.