• Föreningen Sofia

Internationella projekt!

Föreningen SOFIA är ett paraply för en mångfald projektgrupper i Sverige. Med inspiration ur antroposofin arbetar vi med internationellt utvecklingssamarbete tillsammans med lokala organisationer världen över och i Sverige.

• slide02

Föreningen Sofia

• Föreningen Sofia

SKOLBIO PÅ FUTURUM – 26 april 09 – 11:00

”Lyckans Ekonomi”

Anmäl din klass senaste den 19 April

Economics of happines

Föreningen SOFIA bjuder skolor (från klass 7) på BIO med film för hållbar utveckling den 26 april mellan kl. 09 och kl. 11 på Futurum i Järna. Filmen som visas är ”Lyckans Ekonomi”. Filmen beskriver en värld på väg mot två motsatta håll. Å ena sidan fortsätter regeringar och storföretag at stödja globalisering och konsolidering av bolagens makt. Samtidigt sätter sig folk runt om i världen emot dessa befogenheter och långt ifrån de gamla makt politiska institutionerna börjar dom att skapa en helt annorlunda framtid. Folkgrupper kommer samma för att återskapa mera humana, ekologiska ekonomier bygger på en ny paradigm-lokal ekonomi.  (Trailer: https://vimeo.com/ondemand/theeconomicsofhappiness.)

Filmvisningen är en del av projektet #myactionsmatter och målet är att främja hållbar konsumtion och engagemang för människor rättigheter. Målgruppen är ungdomar, och ungdomar med funktionshinder. I samband med filmvisningen har vi även en kampanj på sociala medier #myactionsmatter. En flagga med #myactionsmatter hashtag ska finnas med på filmvisningen. Alla som vill får gärna ta bild med flaggan och dela på sociala medier.

Preliminärt Upplägget:

09:00 Alla klasser kommer och sätter sig

09:05 Introduktion och Kort film om SOFIAs praktikantprogram

09:15 Filmen startar (68 min)

10:25 Kort aktivitet med utvärdering

Anmäl din klass kostnadsfritt senaste den 19 April till fabia@foreningensofia.org

Efter anmälan skickar vi mer information och material för diskussion i klassrummet.

Läs mer om SOFIAs informationsprojekt på http://www.foreningensofia.org/index.php/sv/skolinformation

SOFIAs Årsredovisning 2017

Under 2017 arbetade Föreningen SOFIA med 12 projekt i 9 länder för att främja utveckling i fattiga länder. Resultaten av arbetet kan du läsa om i vår årsrapport för 2017.

Ladda ner vår årsredovisning här!pdfarsredovisning2017web.pdf

arsredovisning2017bild

SOFIAs Skolturné 2018 – Musik, dans, kultur och samtal om Kenya

Nu har du chansen att boka in en besök av internationella gäster till din skola – kostnadsfritt.

20 maj till 01 juni

Kenyanska ”Trio Mila Zetu” och Juliet Mia besöker Sverige för att träffa elever runt om i landet. Målet är att väcka medvetenhet om fattigdom genom att berätta om en Waldorfskola på landsbygden i Kenya. Musik och dans används som verktyg för att komma närmare den kenyanska kulturen och verkligheten. Juliet Mia är lärare och projektledare på ”The Humane School”, Komora är mästertrummare, Lawrence spelar urutu, Mutua är musiklärare. Alla fyra jobbar inom waldorfpedagogik i Kenya och har lång erfarenhet av att undervisa barn och ungdomar.