Praktikantprogram vinter/vår 2017

Nu går det att söka till vinterns/vårens platser!

Under kommande vinter/vår kommer vår samarbetsorganisation ISS i Indien ha möjlighet att ta emot 5 praktikanter genom Föreningen SOFIA. Läs mer om de specifika platserna och hur det är att göra praktik i Indien här.

Sista ansökningsdag: 13 december 2016

Läs mer under Viktiga datum för dig som söker praktik.

Föreningen SOFIA har under flera år skickat praktikanter till några av våra samarbetsorganisationer i Indien, Sydafrika och Dominikanska Republiken. Praktiken finansieras av medel från UHR, Universitets- och högskolerådet, som täcker alla resekostnader, försäkring, kost, logi, mm. I gengäld delar du med dig av dina erfarenheter och kunskap genom informationsarbete när du kommer hem. Praktikperioden börjar med 3 veckors förberedelse i Sverige, och avslutas med en återträff tillsammans med övriga praktikanter samt handledare för att planera ditt efterarbete i Sverige. Utlandsvistelsen är 4 månader, och genomförs med stöd av handledare på plats.

UHR:s allmänna kriterier för praktiken:
● Du ska vara mellan 20-30 år
● Du ska ha viss erfarenhet av yrkeslivet
● Du ska ha intresse för utvecklingsfrågor
● Du ska vara svensk medborgare eller ha permanent uppehållstillstånd i Sverige
● Du ska inte vara, eller tidigare ha varit, anställd hos Föreningen SOFIA
● Du får inte tidigare ha deltagit i UHR:s Praktikantprogram
● Du får under praktikperioden inte ta emot studiestöd från CSN

Vi vill att du som söker:
● Är intresserad av internationellt utvecklingsarbete och vill lära dig mer om förutsättningarna för detta på plats
● Har förmåga att arbeta både i grupp och på egen hand
● Är lyhörd, tar eget ansvar samt är flexibel inför förändringar.
● Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska

Meriterande är:
● Engagemang i någon förening
● Erfarenhet av att leva/ bo utomlands
● Kunskap i digitala medier och layout
● Erfarenhet från någon antroposofisk verksamhet som t.ex. waldorfskola, biodynamisk odling eller läkepedagogik